December in Australie - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Kim Fokkema - WaarBenJij.nu December in Australie - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Kim Fokkema - WaarBenJij.nu

December in Australie

Door: Kim Fokkema

Blijf op de hoogte en volg Kim

27 December 2015 | Australië, Gold Coast

Nadat ik Darwin ben geweest, heb ik een tijdje cattle droving gedaan. We hadden 1103 koeien, die we vanuit Saint George, naar Roma moesten brengen. Dit gebeurt door middel van paarden, quad bikes, dirt bikes, een auto. En je slaapt in een camp. Je leeft letterlijk in het bos. Je camp is een lege paarden trailer, met een koelkast, een kleine hoeveelheid aan kook gerei. Je groente zit in blik, vlees haalde we bij de slager voor 3 dagen. Geen douche, geen toilet..... Je slaapt in een swag, een werknemer sliep in de achterbak van je pickup. Een andere werknemer sliep buiten op een stretcher, ik sliep in mijn swag in de trailer, en de baas sliep in een soort van bed in de trailer.

De koeien staan buiten, iedere dag maakte we een soort verblijf voor ze. We sloegen ijzeren palen in de grond, met schrikdraad, een gate zodat we ze in het verblijf konden drijven, en ze in konden sluiten. Iedere ochtend zadelde we de paarden op, en dan was het de kunst om te tellen hoeveel koeien we hadden. Je opent de gate en ieder heeft zijn taak. Ik stond naast de gate met de baas, en de andere twee werknemers proberen de koeien in het juiste tempo, vanaf de juiste richting tussen ons door te sturen. Het klinkt gemakkelijker dan het daadwerkelijk is. De rest van de dag heeft een ieder zijn kant waar hij werkt. Je houdt alle koeien bij elkaar en beweegt ze als een groep. Als je voorop werkt, is het jouw taak om te zorgen dat ze niet rennen en dat ze in de juiste richting lopen. Aan de zijkant is het jouw taak om te zorgen dat de kudde niet te breed wordt, en geef je het aan als de voor en achterkant te ver uit elkaar gaat. Als je aan de achterkant werkt, is het jouw taak om te zorgen dat er geen een koe ongezien achterblijft, en dat ze het tempo van de voorkant aanhouden.

Met alle complicaties van dien, bomen ontwijken, midden in het bos zorgen dat je nog steeds de juiste kant op gaat. Koeien die een andere kant op willen lopen dan jij wilt. De reden dat de koeien verplaatst werden, is omdat er geen eten meer voor ze was. In Queensland inland/outback heerst een droogte. Al het gras is dood, watervoorzieningen staan droog. Ook was het onze taak om te zorgen dat ze konden eten en drinken. Niet meer dan 10km per dag lopen, niet rennen. Je wilt je koeien zo gezond en dik als mogelijk. Je wilt er geen een verliezen, een koe verliezen betekend 2000 dollar verliezen. Dit is wat een gezonde koe waard is. Kangaroo`s en Dingo`s en slangen.... Heel fijn als een paar honderd koeien weg rennen omdat ze een van deze dieren tegen komen. Koeien vinden het heerlijk om met de neus in de wind te lopen, ze ruiken water en voer..... Dit betekend dat ze willen veranderen van richting. Door een dicht begroeit bos heen lopen, waar je je collega`s niet kunt zien, geen idee hebt hoever je bij elkaar vandaan bent.
Het was een geweldige ervaring. Ik heb dit vier weken gedaan. Iedere ochtend om 5uur opstaan, en werken tot 18:00/19:00uur. Geen privacy.

Na vier weken,, kwamen we aan in een drop genaamd Morven. Ik kreeg de kans om in een motel te werken, voor meer geld, minder uren, en minder stress. Eindelijk een douche, een toilet en een bed. Morven heeft een populatie van 250mensen. Het is warm, droog en niets, heel veel niets. In de ochtend maakte ik de kamers schoon, gedurende de middag was ik vrij, in de avond werkte ik in de kroeg. Het was een hele leuke familie om voor te werken.

Vanaf Morven heb ik de bus vaan Brisbane genomen, twee dagen in Brisbane verbleven. Leuk hostel, leuke mensen, avond uit gegaan. Goed dronken geworden. Vanaf daar met het vliegtuig naar Cairns! Het was eindelijk de dag (Halloween) dat ik mijn ouders op kon halen vanaf het vliegveld in Cairns.

Voor de eerste nachten had een luxe hotel geboekt. We hebben samen ontbeten, in de rondte gewandeld, gezwommen. We hebben in Cairns een auto gekocht, en daarna een locale kroeg in gegaan. Het Railway Hotel. Leuke vrouw achter de bar (je kunt het bijna een vent noemen) erg vriendelijk. Ze vertelde dat we `s avonds terug moesten komen, er zouden bands spelen. Nadat we een hapje gegeten hadden zijn we inderdaad terug gegaan naar het Railway Hotel. Er was een band aan het spelen...... Hardrock en Metal muziek. Iedereen was verkleed voor Halloween. Wij hebben geen entree betaald, de man aan de deur dacht dat wij binnen 5min weer weg zouden zijn. Wij hebben een top avond gehad, veel verschillende soorten/interessante mensen gezien. ;-) Het werd gewaardeerd toen we de volgende dag terug kwamen.

Wij zijn vanaf Cairns naar Port Douglas, naar Draintree, Cape Tribulation gereden. Hierna afgezakt langs de kust, inland richting Morven (even 2000km extra gereden voor de grap) terug richting de kust, Whitsundays, Gold Coast, Fraser Island, Byron Bay. Inland New South Wales richting Boggabri, Bingara, terug naar de kust. Verder afzakken richting Hunter Valley, Sydney eerst voorbij gereden, helemaal door gereden naar Melbourne. Vanaf Melbourne rustig aan terug gereden naar Sydney. We hebben in veel kleine plaatsjes overnacht.

We hebben mooie stranden, eilanden, Great Barrier Reef, een vlucht in een klein vliegtuigje over Fraser island, boot tochten, rivier tocht (krokodil gezien), snorkelen, zeilen, wet and wild, Steve Irwin zoo, Sea world, Movie world. Of terwijl veel te veel leuke dingen om op te noemen.

De laatste week verbleven we in Manly (onderdeel van Sydney), het appartement was niet veel, maar we zaten op loopafstand van het strand, in plaats van een bus, konden we de ferry pakken de stad in. Prachtige locatie, lekker relaxen de laatste week. We zijn gaan eten bij Mark en Laura, de familie waar ik een au pair geweest ben.
Bij deze wil ik jullie nog een keer bedanken voor de fantastische tijd die we samen gehad hebben!! Dank je wel!

Nadat ik mijn ouders helaas weer afgezet heb op het vliegveld, had ik twee andere backpackers op visite. Ik was hier erg blij mee. Niet helemaal alleen nadat ik mijn ouders afgezet had. Een dag later ben ik in de auto gestapt en naar de Gold Coast gereden in 1 dag. (10uur rijden)

Ik dacht voor een aantal dagen in de Gold Coast te blijven, maar ondertussen zit ik hier alweer 10 dagen. Ik ben met de aanvraag bezig voor mijn tweede jaars visum. Om een tweede jaars visum te krijgen moet je 88dagen farm work doen. Dit ben ik nu aan het afronden. Ik werk 20min bij mijn hostel vandaan.

Ik werk op een fruit farm. Ik begin `s ochtends om 05:00uur met werken. Ik moet passievrucht plukken, soms wat onkruid weghalen, en fruit sorteren. Ik zit in een hostel waar ik leuke mensen heb leren kennen.

Kerstavond ben ik uit geweest met wat mensen die ik heb leren kennen. Eerste kerstdag hadden we een barbecue in het hostel. Flessen wijn en kratten bier zijn er doorheen gegaan. Tweede kerstdag heb ik in de ochtend gewerkt (kreeg dubbel betaald oelala) het was lekker weer, de rest van de dag rond het zwembad gehangen.

Ik heb niet echt een kerstgevoel gehad! Het is hier zomer en ongeveer 30graden. Maar ik heb een goede tijd gehad,

Nog twee dagen werken, en dan rij ik weer terug naar Syndey. (weer 10uur rijden). Ik ga oud en nieuw in Sydney vieren. Ik ga naar Mark en Laura, waar k voor gewerkt heb als au pair. Zij geven een feest bij hun thuis, om 21:00 en 00:00 uur lopen we naar een plek waar we het vuurwerk kunnen zien.

Als alles mee zit krijg een tweede jaars visum, en reis ik nog langer door in Australië. De staten die ik tot nu toe bezocht heb zijn New South Wales, Northern Territory, Queensland en Victoria. Volgend jaar wil ik Western Australia (vrij grote staat) South Australia en Tasmania bezoeken. Ook wil ik in maart op vakantie naar New Zealand.

In Nederland is het winter, ik geniet hier van de zomer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Gold Coast

Living down under

Mijn reis door Australië!

Recente Reisverslagen:

08 Januari 2017

Afgelopen twee jaar in Australie

27 April 2016

Terug in Darwin

27 December 2015

December in Australie

23 Augustus 2015

Darwin

11 Augustus 2015

Alice Springs tot Darwin
Kim

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 8991

Voorgaande reizen:

09 Januari 2017 - 14 Februari 2018

New Zealand

07 Januari 2015 - 07 Januari 2017

Living down under

31 Mei 2016 - 01 Juli 2016

Bali en Thailand!

Landen bezocht: